groei van het archief
Dagelijkse aanwas radio en tv
Onder dagelijkse aanwas verstaan we de instroom van door publieke en commerciële omroepen uitgezonden televisie- en radioprogrammaís in het archief van Beeld en Geluid.
Publieke omroep TV en Radio
TV: Tot september 2006 werd een selectie gemaakt van het nieuw uitgezonden omroepmateriaal. Vanaf de invoering van de DDV (De Digitale Voorziening) in september 2006 worden alle Nederlandse producties in het archief opgenomen. In 2018 zijn 7.678 uur aan tv-uitzendingen ingestroomd. 100% van het uitgezonden Nederlandse materiaal (zonder herhalingen) op de landelijke publieke netten op de juiste wijze ingestroomd bij Beeld en Geluid.
Radio: Tot 2014 (vanaf 2001 is Radio 1 al wel integraal opgenomen) werd eveneens geselecteerd in de uitgezonden radioprogrammaís maar sinds begin 2014 worden de radiozenders Radio 1 t/m 6 (vanaf 2016 Radio 1 t/m 5 en FunX) integraal, dus elke dag 24 uur, opgenomen. Voor 2018 betekent dit 53.187 uur radio.
Commerciële TV en Radio
Om een zo breed mogelijk beeld te schetsen van het radio- en televisielandschap en om de ontwikkelingen binnen deze media vast te leggen, neemt Beeld en Geluid ook commerciële radio- en televisieprogrammaís in de collectie op.
TV: Jaarlijks selecteren we ca. 500 uur van de zenders RTL 4, 5 en 7, SBS 6, NET 5 en Veronica. Hierbij richten we ons ook op het Nederlandse product. We nemen van elke reeks minimaal 1 aflevering op en letten bij het selecteren verder vooral op: de opbouw van een reeks, bijzondere gasten en onderwerpen, spraakmakende uitzendingen en kijkcijfers. Bovendien nemen we maandelijks een aantal nieuws- en showbizz-uitzendingen op.
Radio: Jaarlijks selecteren we enkele honderden uren van de zenders BNR, Veronica, Radio 538, SLAM!, 100%NL en Qmusic. Hierbij concentreren we ons op nieuwe titels en bijzondere uitzendingen. In 2018 selecteerden we 780 uur aan commerciële radioprogrammaís.
Aanwas radio en TV in uur
Webvideo’s gearchiveerd in 2018
professioneel hergebruik
Professioneel gebruik van de collectie, dat wil zeggen in nieuwe mediaproducties, is de belangrijkste manier om een breed publiek te bereiken met de schat aan materiaal. De meeste mediaproducties bereiken immers op hun beurt een publiek van honderdduizenden mensen, door uitzending of online.
In 2018 werden er meer dan 128.000 keer iets gedownload uit de digitale catalogus. Daarvan werden 63.119 downloads gedaan door de publieke omroep, en 21.629 downloads door andere mediapartijen. De overige downloads werden door medewerkers van Beeld en Geluid zelf gedaan, waarvan meer dan de helft voor professionele klanten was en andere voor doeleinden zoals onze eigen websites.
Tussen de omroepen wisselt het gebruik van de collectie sterk. De grootste gebruikers van de archiefcollectie zijn WNL en AVROTROS met ieder ruim 11.000 downloads in 2018.
Downloads uit de digitale catalogus
Ondanks overgang geen terugname van downloads
Opvallend is dat de overgang naar het nieuwe MAM-systeem DAAN niet voor een terugname in het aantal downloads heeft gezorgd. Deze vrijwel vlekkeloze overgang en de sterk verbeterde player zorgden er in 2018 voor dat professionele gebruikers nog beter bij het archief konden dan voorheen. Bovendien is het aantal professionele aansluitingen op de digitale catalogus sterk gestegen, omdat het met het nieuwe systeem beter mogelijk is om ook vanuit huis te zoeken. Zelfs zonder actieve promotie leidde dit tot ca. 50 nieuwe accounts in 2018.
Licentie inkomsten
De licenties die gegeven worden bij verkoop van archiefmateriaal leveren inkomsten op voor de rechthebbenden. In 2018 werden er voor ruim 944.000 euro aan licenties verstrekt namens omroepen. Het gaat hier om materiaal dat door deze omroep is geproduceerd, en aan een ëderdeí wordt verkocht voor professioneel gebruik. Gemiddeld genomen is er over de afgelopen 13 jaar een licht stijgende trend in licentie inkomsten voor de publieke omroepen te bespeuren.
Totaal licentieafdrachten publieke omroepen in EUR
Ook hierbij geldt weer dat het sterk verschilt hoeveel een omroep aan licenties verkoopt. ‘Jongere’ omroepen hebben nu eenmaal een kleiner archief om uit te putten. Dat blijkt uit de verhoudingen in dit diagram.
Naast de licentie inkomsten voor publieke omroepen, ontvangt Beeld en Geluid ook licentie inkomsten voor eigen collecties en collecties waarvan derden rechthebbenden zijn. In 2018 bedroeg de totale omzet voor deze licenties 67.000 euro. Hiervan wordt nog een deel afgedragen naar de rechthebbenden.
Gebruik educatieve portals 2018
In 2018 had meer dan 70% van de scholen voor basis-, voortgezet- en beroepsonderwijs in Nederland toegang tot Teleblik. Het basisonderwijs kent de meeste aangesloten scholen met 2616 scholen die één of meerdere actieve accounts hebben op Teleblik.
Het voortgezet onderwijs kent procentueel de meeste aansluitingen op Teleblik, namelijk 99% van de voortgezet onderwijsinstellingen heeft toegang tot Teleblik. Gevolgd door Beroepsonderwijs en Volwasseneneducatie (BVE) met 76%. In het hoger onderwijs heeft 75% van alle hoger onderwijsinstellingen toegang tot de onderwijscollectie. Het aantal licentiehouders is in 2018 van 40 naar 47 instellingen gegroeid en daarmee hebben 780.260 (2017: 708.506) studenten toegang tot de collectie.
Fabeltjesland: aanwinst en bijzonder bruikleen!
Een bijzonder aanwinst in onze archiefcollectie zijn scripts van de Fabeltjeskrant en de programmaís (Fabels) vanaf 1985, de tijd dat er nieuwe dieren (zoals Chico Lama) uit het 'derde dierenbos' in de serie kwam. Een schenking van mevrouw Schoenmakers en een mooie aanvulling op het vele aanwezige materiaal, zoals de poppen, merchandise en oudere scripts. In de schenking zitten ook reacties van kijkers op de Fabeltjeskrant en geeft een mooie blik op de beeldvorming over het programma destijd.
Daarnaast verzorgde Beeld en Geluid in 2018 een grote bruikleen aan de tentoonstelling 50 jaar Fabeltjeskrant in Rotterdam. Vele poppen, merchandise en andere zaken rond de Fabeltjeskrant waren daar tijdelijk te zien. In navolging van Rotterdam wordt in Kasteel Groeneveld in Baarn nu ook aandacht besteedt aan de Fabeltjeskrant en leende daarvoor vier van onze poppen. Ook Stichting Philadelphia benaderde Beeld en Geluid in verband met bruikleen rondom de Fabeltjeskrant.
Oud en Nieuw: onze favoriete aanwinsten in ons archief uit 2018
We hebben ze vastgelegd op video, bekijk 'm hier!
Daarnaast namen we een schitterende radio collectie Borjeson op die door de erven aan Beeld en Geluid zijn aangeboden. Wij hebben zoín 51 toestellen geselecteerd (van de 150!) met daarbij een heel speciaal exemplaar: de uiterst zeldzame Waldorp Insulinde ontvanger uit 1941. De geselecteerde toestellen zijn zeldzaam, bijzonder door hun techniek of vormgeving of de combinatie daarvan.
Medewerkers van Beeld en Geluid vertellen over hun favoriete aan-winsten, zoals een deel van de pijnbank waar Hans Teeuwen op heeft gelegen, brieven uit Athene of de Toeterix.